%60 rotasyon ne demek?
Çalışanların %60'ı bir yıl sonunda işe devam etmiyor. Diğer arkadaşım ekledi, asgari ücret veriyorlar,yoğun çalışma şartları, insanlar çok kalmak istemiyor. Paraya çok ihtiyacı olanlar ve mağzacılıkta kariyer düşünenler, sevgili yapanlar dışında insanlar durmuyor, ayrılıyor demekki.
Bir çok şey gözümde anlam kazandı.
- Eğitime yapılan yatırım. Devasa bütçeler ve online eğitim-sınavlar.
- Mağazaya gittiğimizdegeçen seferki görevliyi bulamamak
- Ekibe ne olursa olsun, sürekli gülümse tembihi
Yeni mağzacılıkla ne değişti?
İlk süpermarket açılışında, bizim bakkal demişti "10 ekmek, 2 sigarayla dönmez bu bakkal" diye. Ne yazıkki dönmedi. Şimdi o genç iş sahipleri gitti, genç satış elemanları ile Gimsa geldi. Denklem basit, dükkanda 2bin kazanıyorlarsa bu gençlere Gimse 800 veriyor, ürettikleri değeri Gimsa alıyor.
O yüzden şimdi gittiğimizde işi tüm gün satış olan, hali derdi tasası ve tanıdık olmayan yüzlerle karşılaşıyoruz. 2binliralık değil 800liralık ilgi alıyoruz.
Parayı ölçebiliyoruz ama huzur ve muhabbeti ölçemiyoruz. Değerini kaybedince anlıyoruz. Mağaların bu kadar eğitim ve bilimsel yaklaşım sergilemeye çalıştıkları, işin içine insaniyeti katmak. Göz içine bakıp gülümsemek, yani insaniyet semptomlarını öğretmek.
Ne yapmalı?
En kolay ve en ucuz yol. Çalışan al, az ücret ver, mutlu görünmesini sağla. sonra yenisini al vb. Denklemin daha kolay çözüm var. Kâr baskısını satış ekibinin operasyonel maliyetlerinden çekin. Yani satışcılarınızı mutlu edin. Maddi anlamda olduğu kadar yönetimsel anlamda dinlemek ve geribildirim almak anlamında da.
Grafik bu dediğimi gösteriyor. Denklemin 2 minimum noktası var: Negatif ve pozitif bölgede. Mağzacılık sektöründe gelecek bu denklemi pozitif olarak çözmede.